Helaas hebben we gister allemaal mogen vernemen dat de huidige Lockdown wordt verlengd tot 2 maart 2021. Dit vraagt zowel van ons als de ondernemers van o.a. MKB-Nederland veel geduld. Ondanks dat het Click & Collect principe, dat vanaf 10 februari geldt, voor sommige ondernemers wat vrijheid geeft blijft het voor de meeste ondernemers een zware tijd.
De enige echte versoepeling is dat vanaf 8 februari de basisscholen en kindervang weer opengaan. Dit zal voor de meeste thuiswerkende ouders/medewerkers wat soelaas bieden. Eind deze week zal het kabinet besluiten over de avondklok. Op 23 februari zal er een nieuw weegmoment zijn waarbij er ook een persconferentie volgt.
Omdat er in verband met de ‘’Britse variant’’ vele onzekerheid is wordt er gewerkt met een routekaart waarin alle fases van de crisis staan beschreven.
De routekaart laat zien welke maatregelen nodig zijn als er meer of minder besmettingen zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2021/02/02/routekaart-coronamaatregelen
Een van de steunmaatregelen voor ondernemers is de NOW. Vanaf maart tot en met september 2020 zijn de NOW1 en NOW2 van kracht geweest. Per 1 oktober 2020 geldt NOW3. Deze bestaat uit 3 tijdvakken van 3 maanden, tot 1 juli 2021. NOW3 is onderdeel van een omvangrijk steun en herstelpakket waarin het kabinet onder andere ook geld beschikbaar stelt voor scholing en voor van-werk-naar-werk. Het loket om NOW3.2 (tijdvak januari- maart) aan te vragen, gaat naar verwachting 15 februari open tot en met 14 maart.
Hoelang u de tijd heeft om een aanvraag te doen, hangt af van of u een derden verklaring of accountantsverklaring nodig heeft:
- Als u geen verklaring hoeft mee te sturen, heeft u tot en met 23 maart 2021 de tijd.
- Als u een derden verklaring moet meesturen, heeft u tot en met 23 maart 2021 de tijd.
- Als u een accountantsverklaring moet meesturen, heeft u tot en met 29 juni 2021 de tijd.
Vanuit Brouwers kunnen wij u ondersteunen bij vraagstukken ten aanzien van de steunmaatregelen in onderliggende situatie. Daarnaast kunnen wij u ook adviseren dan wel begeleiden in andere trajecten, zoals bijvoorbeeld bij verzuim, thuiswerken, overeenkomsten en vitaliteit en duurzaamheid. Gelet op de crisis waarin we ons begeven kan dit dermate gevolgen hebben voor uw onderneming. Indien u op voorhand advies wenst om uw onderneming anders in te gaan richten of zelfs genoodzaakt bent om andere arbeidsrechtelijke stappen te moeten ondernemen, denkende aan reorganisatie, neemt u dan zeker contact met ons op zodat wij op voorhand al de juiste stappen met u kunnen doorlopen.
Gerelateerde artikelen
Toon allesReiskostenvergoedingen moeten per 1 januari 2021 opnieuw in kaart worden gebracht.
In de column van 29 december jl. van mijn collega Anke Bakker op LinkedIn is al benoemd dat de vaste reiskostenvergoeding in 2021 komt...