Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Overstappen naar een BV

  • Home
  • Nieuws
  • Overstappen naar een BV

Zwolle

22 juli 2022

Bent u evenals veel andere ondernemers begonnen als eenmanszaak of VOF? Grote kans dat u na verloop van tijd tegen de vraag aanloopt of het niet aantrekkelijker is om over te stappen naar een Besloten Vennootschap. Hoewel dit in veel gevallen ook daadwerkelijk de juiste keuze blijkt te zijn is de transitie richting een BV alles behalve simpel. Vandaar dat wij u in dit artikel graag op de hoogte brengen van de kansen en bedreigingen die u ongetwijfeld tegenkomt wanneer u gaat overstappen naar een BV.

Wat is een Besloten Vennootschap?

De BV staat voor de rechtsvorm waarbij het bedrijf als volledige rechtspersoon wordt gezien. Hierbij kan de rechtspersoon ook zelf verplichtingen aangaan. Als gevolg hiervan is de oprichter van de BV niet persoonlijk aansprakelijk wanneer er schulden ontstaan.

Mede door deze beperkte aansprakelijkheid is de Besloten Vennootschap een van de meest gekozen rechtsvormen bij het oprichten van een bedrijf. Enkel wanneer er sprake is van onbehoorlijk bestuur kunnen de bestuurders van de BV persoonlijk aansprakelijk gesteld worden.

Verder kenmerkt een BV zich door het feit dat de aandelen worden verdeeld onder een besloten groep van aandeelhouders. De aandelen staan dus op naam en kunnen daardoor niet vrij verhandeld worden. Tot slot mogen de aandeelhouders kiezen of zij zelf leiding willen geven aan het bedrijf of dat zij hier een bestuur voor aan willen stellen.

Overstappen van eenmanszaak naar BV

De eenmanszaak is een zeer populaire rechtsvorm om uw onderneming mee te starten. Het is immers relatief eenvoudig, snel en goedkoop om zo uw onderneming op te richten. Echter blijft de eenmanszaak niet voor altijd de ideale rechtsvorm. Zeker wanneer uw onderneming gaat groeien en de omzet begint te stijgen.

Het belangrijkste verschil tussen een eenmanszaak en een BV zit in de rechtspersoonlijkheid. Anders dan bij een BV bent u bij een eenmanszaak namelijk hoofdelijk aansprakelijk voor alles wat er in het bedrijf gebeurt. Er wordt dan ook geen onderscheid gemaakt tussen de ondernemer en het bedrijf.

Wanneer uw onderneming er klaar voor is om over te gaan naar een Besloten Vennootschap hangt af van de situatie waarin u zit. Over het algemeen is het verstandig om over te stappen naar een BV wanneer:

  • Wanneer u steeds meer en grotere risico’s aangaat. Denk bijvoorbeeld aan langdurige contracten, internationaal zaken doen en het aangaan van voorfinancieringen;
  • Wanneer uw omzet groeit tot boven de €100.000,-. Dan verliest u als eenmanszaak namelijk het recht op de aftrekposten uit box 1;
  • Wanneer u graag extern kapitaal of investeerders aan wilt trekken. Een BV bestaat namelijk uit aandelen, een eenmanszaak niet;
  • Wanneer u de continuïteit van uw bedrijf bij arbeidsongeschiktheid en overlijden wilt garanderen;
  • Wanneer u het imago van uw onderneming extra kracht bij wilt zetten om zo formeler over te komen richting opdrachtgevers.
  • Wanneer u gebruik wilt maken van fiscale voordelen bij een eventuele verkoop of overlijden.

Zo ziet u dat er veel verschillende redenen zijn op basis waarvan u voor een BV kunt kiezen.

De daadwerkelijke overgang naar een BV

De acties die er voor nodig zijn om ook daadwerkelijk uw eigen BV op te richten zijn veelal afhankelijk van de fiscale gevolgen die deze overstap tot gevolg heeft. In de meest eenvoudige variant gaat het overstappen naar een BV redelijk snel. U bent dan enkel een bepaald bedrag aan belasting verschuldigd voor het overdragen van uw onderneming.

Dit bedrag is onder andere afhankelijk van de meerwaarde van uw onderneming en het feit of u al een fiscale oudedagsreserve heeft opgebouwd of niet. Afhankelijk van de geldende fiscale regelingen binnen uw branche kan deze betalingsverplichting uitgesteld worden naar de toekomst.

Daarnaast zijn er met name praktische zaken die u dient te regelen voor de overgang naar de BV afgerond kan worden. Zo dient u onder andere het volgende te regelen:

  • Informeer uw personeel, leveranciers en andere zakenpartners over het feit dat u overgaat op een BV;
  • Lopende contracten en andere overeenkomsten dienen herzien te worden;
  • Pas op al uw bedrijfsuitingen de bedrijfsgegevens van de onderneming aan;
  • De algemene voorwaarden dienen gewijzigd te worden;
  • Er moet ingeschat worden of lopende en benodigde vergunningen overgedragen kunnen worden aan een BV;
  • De kentekens van bedrijfsvoertuigen moeten overgeschreven worden.

Verder is het verstandig om de overstap naar een BV aan het begin van het jaar te plannen. Zo voorkomt u namelijk een gebroken boekjaar in uw administratie.

Tot slot heeft u voor het overstappen naar een BV altijd een notaris nodig. Hoewel de oprichting van de BV eenvoudig en snel online te regelen is, zijn er een aantal zaken die meer aandacht vereisen. Denk bijvoorbeeld aan het overdragen van de onderneming zelf, vastgoed en andere zaken.

Vragen of interesse in persoonlijke begeleiding?

Heeft u vragen of wilt u een vrijblijvend advies over het overstappen naar een BV? Neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs via het onderstaande contactformulier. Zij voorzien u graag van een duidelijk en overzichtelijk advies op maat. U kunt ons ook direct een mail sturen met uw vraag. Richt deze aan: info@brouwers.nl.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Marco Verhoef

Accountant

  • 038 851 5213
  • marco.verhoef@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Nieuwe regels voor het oplossen van aandeelhoudersgeschillen

30 september 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs