Nieuwe regels voor online verkopen (webshops e.d.)

Binnenkort gelden voor online verkopen strengere wettelijke regels. Dit betekent voor webshops en online verkoopplatforms dat zij hun online omgeving (mogelijk) anders moeten inrichten. En verkoop je via social media, dan gelden de nieuwe regels ook voor jou. De verkopers krijgen te maken met een informatieplicht en nieuwe regels voor onder andere prijzen, aanbiedingen, reviews en ‘gratis’ digitale diensten.

De wetswijziging is inmiddels in het Staatsblad gepubliceerd. Hierin is afgekondigd dat deze wet met ingang van 28 mei 2022 in werking treedt. Doel van de wetswijziging is het vergroten van de consumentenbescherming. Bovendien wordt bereikt dat de regels voor alle Europese webshops gelijk zijn. Met de wetswijziging voldoet Nederland aan de Europese richtlijnen die gelden voor een betere handhaving en modernisering van de regels voor consumentenbescherming in de Europese Unie.

Reviews: strengere eisen bij het laten zien van consumentenbeoordelingen

Vanaf 28 mei geldt een uitgebreide informatieplicht voor reviews. Vanaf dat moment is het namelijk verplicht om bij reviews en beoordelingen van producten het volgende te vermelden:

  1. Hoe je controleert dat de reviews van klanten zijn die dat artikel daadwerkelijk hebben gekocht en gebruikt. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een controle op verdachte patronen, zoals de aanwezigheid van identieke teksten bij verschillende producten.
  2. Of je alle positieve en negatieve reviews van producten verwerkt.
  3. Of er sprake is van sponsoring en of je voor het geven van reviews betaalt.

Ben je aangesloten bij een revieworganisatie dan kun je aan bovenstaande informatieplicht voldoen door op je website te vermelden hoe deze reviewpartijen omgaan met reviews.

Voor social media geldt daarnaast het verbod om valse consumentenbeoordelingen weer te geven, zoals bijvoorbeeld het laten plaatsen van likes.

Prijsverminderingen, verplicht meer transparantie

 Bij het geven van kortingen wordt het verplicht de consument meer inzicht te geven hoe hoog de korting daadwerkelijk is. Het wordt verboden om een ‘willekeurige’ prijs als uitgangspunt te nemen voor het geven van korting. Als je adverteert met van-voor-korting, moet je uitgaan van de laagste prijs die je tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie zelf gebruikte voor dat artikel. Wel is het toegestaan de korting te laten zien ten opzichte van de prijs van een concurrent of ten opzichte van de adviesprijs van een bepaald product. Daarbij moet uiteraard wel worden voldaan aan de voor die situatie specifiek geldende regels, waaronder dat de consument niet mag worden misleid over het bestaan van een bepaald prijsvoordeel. Bijvoorbeeld door uitdrukkelijk te melden dat het een adviesprijs of prijs van de concurrent betreft waarop de korting wordt getoond.

Gepersonaliseerd aanbod, meer achtergrond informatie vereist

 Geef jij je klanten een (geautomatiseerd) persoonlijk aanbod, bijvoorbeeld naar aanleiding van recente zoekopdrachten of aankoopgeschiedenis van de klant? Dan ben je straks verplicht om betreffende klanten hierover te informeren door middel van een pop-up of een mededeling. Dit moet je doen vóórdat hij of zij het product of de dienst koopt (door op de bestel & betaal knop te klikken).

(Gratis) digitale dienst, meer informatie verstrekken indien persoonsgegevens worden gevraagd

Aanbieders van “gratis” diensten – waarbij de consument persoonlijke gegevens moet opgeven – moeten meer informatie gaan verstrekken over bijvoorbeeld de duur van het contract en hoe dat kan worden beëindigd. Consumenten krijgen bovendien het recht de digitale dienst binnen 14 dagen op te zeggen, zonder opgave van een reden. Op dat moment moeten zij ook hun persoonsgegevens ‘terugkrijgen’, doordat de aanbieder de verwerking hiervan direct stopt.

Online marktplaatsen en vergelijkingssites, nieuwe transparantieverplichtingen

Kan een klant een product of dienst afnemen van andere ondernemers of consumenten die hun producten of diensten op jouw website aanbieden, dan ben je een online marktplaats. Dit geldt ook als dit gebeurt via jouw webshop waarop je ook eigen producten of diensten te koop aanbiedt.

Om aan de nieuwe wetgeving te voldoen, moet je de consument nog vóórdat hij of zij iets koopt, laten weten met wie zij rechtstreeks zaken doen en of dit een ondernemer of een consument is. Daarbij geef je goed zichtbaar aan welke voorwaarden er gelden. Deze zaken zul je dus moeten onderzoeken. Voornoemde gegevens wegstoppen in bijvoorbeeld je algemene voorwaarden is niet toegestaan.

Voor vergelijkingssites wordt het verplicht om aan haar gebruikers kenbaar te maken hoe de uitkomst van een zoekopdracht wordt bepaald. Betalen bedrijven bijvoorbeeld voor een hoge plek in de zoekresultaten, dan moet dit worden vermeld op de pagina waarop de zoekresultaten worden getoond. Daarbij is het niet relevant of de gebruiker wel of niet iets koopt. Het is niet verplicht om de algoritmes die een vergelijkingssites gebruikt kenbaar te maken.

Sancties

Hou je je niet aan de nieuwe regels, dan wordt dit gezien als oneerlijke handelspraktijk en riskeer je een boete. Hierbij zijn aard, omvang, duur, frequentie en ernst van de overtreding van belang. De boetes kunnen oplopen tot 4% van de jaaromzet of tot een maximumboete van 2 miljoen euro. Komt een overtreding vaker voor dan kan voornoemd percentage oplopen naar 10% van de jaaromzet.

Vragen?

Heeft u vragen over de nieuwe regels die gaan gelden voor online verkopen? Of heeft u interesse in een vrijblijvend kennismakingsgesprek met medewerkers van ons kantoor? Neemt u dan gerust contact met ons op.

Bron: www.kvk.nl

Gerelateerde artikelen

Toon alles

Prinsjesdag 2021: belangrijkste wijzigingen HR

Op Prinsjesdag heeft het demissionaire kabinet de plannen voor 2022 bekend gemaakt. Ook dit jaar zijn er belangrijke wijzigingen voor u als ondernemen, waarbij...

Gewijzigde openingstijden Hemelvaart

In verband met Hemelvaart hanteren wij als kantoor aangepaste werktijden. Donderdag 13 mei 2021 (Hemelvaart) en vrijdag 14 mei 2021 is ons kantoor gesloten....

Alles wat je moet weten over de UWV berichtenbox en de elektronische communicatie door het UWV

In de moderne samenleving neemt elektronische communicatie een steeds belangrijkere rol in. Ook de overheid zet stappen om haar dienstverlening steeds meer digitaal aan...