Het einde van het jaar is aangebroken en dat verdient een bericht vanuit onze zijde. Wij willen u danken voor al het vertrouwen in ons het afgelopen jaar. Door alle ontwikkelingen in de situatie waarin we ons nu begeven is het een bijzonder jaar en voor vele ondernemers zeker niet een makkelijk jaar. Het is een jaar waarbij we u volop hebben moeten informeren over de noodmaatregelen vanuit de overheid, maar ook andere gesprekken met u voeren dan voorgaande jaren. We hopen dat we met onze dienstverlening in deze tijden veel voor u hebben kunnen betekenen.
Om het jaar (bijna) af te sluiten willen we u echter nog wijzen op enkele aandachtspunten die van belang zijn zo o.a. aan het einde van het jaar.
NOW 3 – ontslagprocedures – meldplicht UWV
We hebben u al veelal geïnformeerd omtrent de NOW 3. Mocht u daar nog ondersteuning in wensen, laat het ons zeker weten!
Helaas merken we al vele gevolgen die de Corona-crisis met zich meebrengt. Indien u genoodzaakt bent om, ondanks de steunpakketten, te moeten reorganiseren dan wel een ontslagprocedure te starten, laat het ons weten zodat wij op voorhand met u kunnen meedenken in deze te nemen stappen.
Daarnaast willen wij u nog wijzen op het volgende:
- Indien u als ondernemer een NOW3 subsidie aanvraagt, bent u verplicht om zich in te spannen om met ontslag bedreigde werknemers van werk naar werk te begeleiden.
- De werkgever heeft meldplicht bij het UWV wanneer ontslagen aan de orde zijn, tijdens het tijdvak waarover NOW is aangevraagd. Het gaat hier ook om ontslagen met bedrijfseconomische redenen.
- Het klinkt vanzelfsprekend, maar belangrijk om toch te vermelden: net als in NOW 1 en NOW 2 is het niet toegestaan om bonussen of dividend uit te keren. Ook mogen er geen eigen aandelen ingekocht worden.
Werkkostenregeling (WKR) – reiskosten en thuiswerk2
Van de ene kant bent u als ondernemer wellicht minder geld kwijt voor het vergoeden van de kosten woon-werkverkeer, maar mag u van de andere kant dit één op één omzetten in een (netto)thuiswerkvergoeding. Het antwoord is eenvoudig. Dit mag niet. Onder de werkkostenregeling kunt u tot 19 cent per gemaakte kilometer (zakelijk of woon-werkverkeer) onbelast vergoeding. Dit komt niet ten laste van uw vrije ruimte. De vergoeding voor het thuiswerken komt daarentegen wel volledig in de vrije ruimte.
Gaat u dus over tot het vergoeden van thuiswerken, dan is het goed om hiervoor een thuiswerkreglement op te stellen en is het noodzakelijk om goed inzicht te hebben in de zogenaamde Vrije Ruimte binnen de werkkostenregeling.
Voor een nadere toelichting over de WKR regeling en adviezen omtrent een thuiswerkreglement verwijzen u graag naar het volgende artikel: https://brouwers.nl/nieuws/wel-of-niet-overgaan-tot-het-geven-van-een-thuiswerkvergoeding/. Neem uiteraard contact met ons ons zodat we hierin samen met u kunnen kijken naar een passende toepassingen en advies hierin.
Extra tip: de feestdagen komen er weer aan. Wordt het een kerstpakket, hoe duur wordt de chocoladeletter. Hoe gaat de (virtuele) kerstborrel er uit zien. De antwoorden hierop hebben direct invloed op de Werkkostenregeling. Wijs op voorhand goed aan en geef de uitkomst tijdig door aan uw salarisadviseur.
Eindejaarsbonus of 13e maand
Wellicht heeft u in uw contract staan dat uw werknemers aan het einde van het kalenderjaar een bonus krijgen, de zogenoemde eindejaarsbonus of 13e maand. Voor deze bonus geldt een ‘bijzonder belastingtarief’. De Belastingdienst heft een bijzonder belastingtarief over de 13e maand, net als over het vakantiegeld en uitbetaalde overuren. De belasting op bijzondere beloningen is anders vanwege:
- Het progressieve belastingstelsel
- Loonheffingskorting
Het Nederlandse belastingstelsel is progressief en kent sinds 2020 het tweeschijvenstelsel. Indien het maandelijkse loon wordt uitgekeerd, valt een deel hiervan in de eerste schijf en een deel misschien in de tweede schijf. De 13e maand komt daarentegen bovenop het reguliere loon en valt daardoor altijd in het hoogste tarief dat van toepassing is op de werknemer. In verhouding wordt hierover meer belasting betaald.
Geef tijdig aan uw salarisadministrateur aan dat u een eindejaarsuitkering of 13e maand wilt uitkeren zodat dit ook tijdig en correct wordt uitgevoerd.
Wet Arbeidsmarkt in Balans – geen herziening WW-premie bij 30% overwerk
In 2021 zal er waarschijnlijk nog veel overwerk nodig zijn als gevolg van het coronavirus. Daarom geeft minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan dat werkgevers ook in 2021 geen herziening van de lage WW-premie hoeven toe te passen bij meer dan 30% overwerk.
Zoals bij u bekend, betalen werkgevers sinds 1 januari 2020 als gevolg van de inwerkingtreding van de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), een lage WW-premie voor vaste contracten en een hoge WW-premie voor flexibele contracten. De WAB regelde ook dat werkgevers met terugwerkende kracht alsnog de hoge WW-premie moeten afdragen voor vaste werknemers die in een kalenderjaar meer dan 30% hebben overgewerkt. In sectoren waar door het coronavirus veel extra overwerk nodig is – zoals de zorg – zou deze bepaling leiden tot onbedoelde effecten. Daarom heeft het kabinet deze zogenoemde 30% herzieningssituatie in 2020 opgeschort.
Ook in 2021 zal in bepaalde sectoren nog veel overwerk nodig zijn als gevolg van het coronavirus. De 30% herzieningssituatie zal daarom ook in 2021 worden opgeschort. Minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft dit aangekondigd in de Kamerbrief over aanvullingen op het steun- en herstelpakket en zal deze aanpassing zo spoedig mogelijk uitwerken. De lage WW-premie bedraagt volgend jaar waarschijnlijk 2,70% en de hoge WW-premie 7,70%.
Er blijft in 2020 en 2021 nog wel een andere situatie over waarin de werkgever verplicht is de lage premie te herzien naar een hoge premie. Dit is namelijk het geval als een werknemer binnen twee maanden na aanvang van zijn dienstbetrekking weer uit dienst gaat. De herzieningsverplichtingen zijn in de WAB opgenomen om te voorkomen dat werkgevers misbruik maken van de voorwaarden van de lage premie en een werknemer bijvoorbeeld een vast contract voor acht uur per week aanbieden, maar hem flexibel inzetten voor veel meer uren.
Betaalmoment banken i.v.m. vakantie periode
Wilt u er zeker van zijn dat wij uw betaalopdrachten vóór de feestdagen verwerken? Wacht dan niet tot het laatste moment. Lever uw betaalopdrachten ruim voor de normale uiterste aanlevertijden aan. Hierbij is het van belang dat de banken aangepaste aanleverdagen en – tijdstippen hanteren. Houdt dit goed in de gaten.
Beschikbaarheid medewerkers in de laatste week december
In verband met de feestdagen hanteren wij als kantoor ook aangepaste werktijden. De aangepaste openingstijden van ons kantoor zijn als volgt:
- op donderdag 24 december is ons kantoor gesloten vanaf 13:00 uur;
- op vrijdag 25 december is ons kantoor gesloten;
- op donderdag 31 december is ons kantoor gesloten vanaf 13:00 uur;
- op vrijdag 1 januari 2021 is ons kantoor gesloten.
Ook kan de beschikbaarheid van onze medewerkers in de laatste week van december anders zijn. Uiteraard wordt er zorggedragen voor afstemming en overdracht bij afwezigheid maar stem dit ook goed af met uw salarisadministrateur.
Wij wensen u ondanks alles fijne feestdagen en een goede jaarwisseling toe. Hoop op betere tijden!
Ook in het nieuwe jaar staan we uiteraard voor u klaar met onze dienstverlening.
Gerelateerde artikelen
Toon allesWet Arbeidsmarkt in Balans
Wie de afgelopen jaren de media heeft gevolgd kan het niet zijn ontgaan dat er momenteel veel discussies over de arbeidsmarkt worden gevoerd. Een...
Opgaaf uitbetaalde bedragen aan derden en de nieuwe renseigneringsverplichting
Er zijn veel verschillende renseigneringsverplichtingen voor allerlei organisaties: banken, verzekeraars, verhuurders, kinderopvangorganisaties et cetera. Allemaal om de belastingplichtige — via de voor ingevulde aangifte...