Ga naar de inhoud
Wat we doen
Nieuws
Over Brouwers
Werken bij
Contact

Nieuws

Brouwers – Het economisch steun- en herstelpakket januari 2021

  • Home
  • Nieuws
  • Brouwers – Het economisch steun- en herstelpakket januari 2021

Zwolle

27 januari 2021

Uitbreiding economisch steun- en herstelpakket

Eerder deze maand informeerden ministers Van ’t Wout, Hoekstra, Koolmees en staatssecretarissen Keijzer en Vijlbrief de Tweede Kamer over de uitbreiding van het economisch steun- en herstelpakket. Bent u benieuwd wat dit voor u als ondernemer betekent? Of zoekt u een actueel overzicht van de meest recent getroffen maatregelen? Lees dan snel verder, in dit artikel beantwoorden wij uw vragen!

Het steun- en herstelpakket tot nu toe

Sinds de start van de coronacrisis zet het kabinet zich zoveel mogelijk in voor baanbehoud en bedrijvigheid in Nederland door middel van de omvangrijke steun- en herstelpakketten. Hieronder vallen onder andere:

  • Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW)
    • Bij een omzetverlies van ten minste 20% kunnen ondernemers een groot deel van de loonkosten vergoed krijgen
  • Tegemoetkoming in de Vaste Lasten (TVL)
    • Mkb’ers kunnen hier een beroep op doen bij een omzetverlies van ten minste 30%
  • Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo)
    • Een aanvullende uitkering voor levensonderhoud van zelfstandigen als het inkomen door de coronacrisis onder het sociaal minimum daalt
    • Anderzijds voorziet deze regeling ook in een lening voor bedrijfskapitaal om liquiditeitsproblemen als gevolgd van de coronacrisis op te vangen

Daarnaast wordt er door het kabinet continu geëvalueerd in samenwerking met werkgevers- en werknemersorganisaties. Op basis hiervan worden waar nodig wijzigingen in het steun- en herstelpakket doorgevoerd.

Verder is het voor zelfstandigen die hun opdrachten zien verdwijnen en werknemers die hun baan verliezen en geen recht hebben op een uitkering binnenkort ook mogelijk om via de gemeenten de TONK aan te vragen. TONK staat voor Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten en is ingericht als extra hulp voor huishoudens die onvermijdelijke en noodzakelijke kosten niet langer kunnen dragen als gevolg van een onvoorzienbare en onvermijdelijke terugval in hun inkomen in verband met de coronamaatregelen.

Overige geldende maatregelen:

  • Crisispakket NL leert door
    • Ingericht voor mensen die werkloos (dreigen te) raken. Betreft de inzet van sectoraal maatwerk en ontwikkeladvies
  • Budget van €1,4 miljard beschikbaar voor aanvullend flankerend beleid, waaronder middelen voor scholing
  • Uitstel voor belastingen en een ruimhartige terugbetalingsregeling
  • Er zijn diverse leningen en garanties beschikbaar gesteld om bedrijven toegang tot liquiditeit te verschaffen
    • Corona Overbruggingsregeling (COL-faciliteit)
    • Borgstelling MKB-kredieten (BMKB)
    • Garantie Ondernemingsfinanciering (GO)
  • Aanvullende en specifieke steun voor de onder andere de sport- en cultuursector
  • Voorraadsubsidie voor ondernemers in de gesloten detailhandel
  • Het subsidiepercentage van de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) groeit naarmate bedrijven meer omzetverlies leiden

Gezien de verlenging van de lockdown, maar ook het perspectief op de hervatting van economische activiteiten door de vaccinatie die in gang is gezet, heeft het kabinet besloten om de toegang tot de bovenstaande steun- en herstelmaatregelen te verbreden en de steun te verruimen. Hierin vertellen wij in het vervolg van dit artikel graag meer!

Aanpassingen en uitbreidingen eerste en tweede kwartaal 2021

Het generieke steun- en herstelpakket ademt mee en leidt daarmee automatisch tot meer steun voor ondernemers die langer dicht moeten. Tegelijkertijd doet het kabinet met de onderstaande uitbreidingen een uiterste inspanning om zoveel mogelijk ondernemers en werknemers door de komende periode heen te helpen en hen in staat te stellen bij te dragen aan het economisch herstel.

  • In totaal wordt € 7,6 miljard extra steun beschikbaar gesteld
  • Voor de TVL wordt € 3,8 miljard extra beschikbaar gesteld
    • De doelgroep wordt verruimd naar middelgrote ondernemingen met meer dan 250 werknemers
    • Vergoedings- en subsidiepercentages worden verhoogd
      • De vergoeding vaste lasten bedraagt nu 85% voor alle ondernemers met een omzetverlies van 30% of meer
      • Maximaal subsidiebedrag per kwartaal wordt verhoogd van €90.000 naar €330.000.
    • Werknemersgrens wordt losgelaten
    • Minimumsubsidie wordt verhoogd van €750 naar €1500 per ondernemer
    • 2019 blijft ook in 2021 het referentiekader voor het vaststellen van omzetverlies
  • De tegemoetkoming van de eigen bijdrage voor kinderopvang blijft voorlopig doorlopen, zolang de kinderopvang gesloten is
  • De NOW wordt verruimd
    • De vergoeding van de NOW wordt verhoogd van 80% naar 85%
  • Zelfstandig ondernemers kunnen met terugwerkende kracht Tozo aanvragen vanaf januari 2021
  • De voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel wordt verlengd tot en met het einde van het eerste kwartaal van 2021
  • Er is €70 miljoen beschikbaar gesteld om het (buffer)vermogen van startende bedrijven te versterken
  • Een tijdelijk versoepeld uitstelbeleid voor belastingen en betaling van belastingschulden
  • De maatregel over de onbelaste vaste reiskostenvergoeding wordt verlengd tot 1 april 2021
  • Vanaf 1 februari 2021 geldt dat de Tozo 3- uitkering kan worden aangevraagd met terugwerkende kracht vanaf de voorafgaande maand

Het kabinet ondersteunt ondernemers hiermee niet alleen ruimhartiger, maar geeft hen ook de zekerheid dat een groot deel van deze steun ook voor het tweede kwartaal van 2021 geldt. Daartoe kondigt het kabinet aan het generieke steunpakket voort te zetten naar het tweede kwartaal van 2021, met inbegrip van vrijwel alle aangekondigde verruimingen.

Bent u benieuwd naar de gevolgen voor een specifieke branche, bijvoorbeeld de gevolgen voor Caribisch Nederland, het onderwijs of de cultuur en media sector? Lees hier dan de volledige kamerbrief omtrent de uitbreiding van het economisch steun- en herstelpakket.

Vragen of interesse in begeleiding?

Heeft u vragen of wilt u met het oog op de meest recente maatregelen vanuit de overheid vrijblijvend advies over het geldende economische steun- en herstelpakket? Neem dan gerust contact op met een van onze adviseurs via het onderstaande contactformulier. Zij voorzien u graag van een duidelijk en overzichtelijk advies op maat. U kunt ons ook direct een mail sturen met uw vraag. Richt deze aan: info@brouwers.nl.

‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎Vorige bericht
Volgende bericht‎ ‎ ‎‎ ‎ ‎‎ ‎‎ ‎ ‎
‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎‏‏‎ ‎Vorige
Volgende

Marco Verhoef

Accountant

  • 038 851 5213
  • marco.verhoef@brouwers.nl
Neem contact op

Recente

Nieuwsitems

AACC en Brouwers bundelen krachten

31 oktober 2025

Vernieuwen met zekerheid: hoe Brouwers ondernemers helpt vooruit te komen

30 oktober 2025

Special Eindejaarstips 2025

29 oktober 2025

Alle belangrijke fiscale actualiteiten leest u hier: Fisckwartaaltje #4

20 oktober 2025

Huis verhuren via Airbnb: antwoord op de 8 meest gestelde vragen

19 oktober 2025

Nieuwe regels voor het oplossen van aandeelhoudersgeschillen

30 september 2025

Bekijk alles
Bekijk vestigingen
Instagram Facebook Linkedin
  • Nieuws
  • Over Brouwers
  • Contact
  • FAQ
  • Inloggen
  • © 2025 Brouwers
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Klachtenregeling
  • Klokkenluidersregeling
  • AFM

Concept, ontwerp & realisatie door JOUW® bureau

Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
  • Beheer opties
  • Beheer diensten
  • Beheer {vendor_count} leveranciers
  • Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
  • {title}
  • {title}
  • {title}
Diensten
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
BEKIJK ALLES
Cases

Op onze cases-pagina
vindt u een overzicht van
diverse succesvolle
projecten die we hebben
uitgevoerd voor zowel
kleine ondernemers als
grote bedrijven.

BEKIJK ALLES
Branches
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
BEKIJK ALLES
Over Brouwers
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen

DIENSTEN

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
  • Accountancy
  • Audit
  • HRM en salaris
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk alles

BRANCHES

  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
  • ICT
  • Zorg
  • Bouw- en vastgoedontwikkeling
  • Retail
  • Zakelijke dienstverlening
  • Maakindustrie
  • Non-profit
  • Familiebedrijven
Bekijk alles

FAQ

  • Accountancy
  • Audit
  • HRM
  • Fiscaal
  • Juridisch
  • Corporate Finance
Bekijk FAQ

Over Brouwers

  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Team
  • Bestuur
  • Vestigingen
  • Salaris | Algemeen
  • Salaris | Apeldoorn
  • Boekhouden
  • Dossier
  • Multivers
  • Nmbrs